vrijdag 6 januari 2017

Tuinplan 2017

In december eindigt het tuinseizoen altijd. De tuin wordt winterklaar gemaakt. De kabouters gaan naar binnen, het tuinsetje wordt opgeborgen, de bamboestellages worden weggehaald en dooie planten worden verwijderd.

In januari begint het dan vervolgens alweer. Het tuinplan wordt gemaakt.
Vandaag zat ik in de winterzon, met een kopje thee te mijmeren over het afgelopen jaar. Hoe bijzonder het telkens is dat er uit die kleine zaadjes gigantische vruchtdragende planten groeien. Dat het onvoorstelbaar is dat dat kale stukje grond, gisterochtend nog bedekt met een laag hagelstenen, over een aantal maanden getransformeerd zal zijn in m'n groene paradijs in de Randstad.

Vandaag dus het tuinplan. Daarna volgt de bestelling van nieuwe zaden. En in februari gaat er alweer gesnoeid worden, bemest en gecomposteerd.

Dit jaar vier ik een klein tuinjubileum, het wordt alweer het vijfde jaar dat ik een stukje grond bewerk op het tuincomplex van ATV Arentsburgh. Ik hoop dat het een mooi seizoen gaat worden, zodat ik in de zomer weer wat moestuinmaaltijden mag serveren. Met hulp van Pieter natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten