woensdag 12 april 2017

Pieter in de keuken - Pasta met snijbiet

"Snijbiet is een oude groente vol calcium, vitamines en ijzer. Snijbiet wordt ook wel warmoes genoemd. Snijbiet behoort tot de bladgewassen en is een hele makkelijke groente. Je zaait 'm in maart in de volle grond en na een aantal weken kun je al oogsten. Vervolgens treedt er hergroei op en kun je tot ongeveer september blijven oogsten.
De snijbiet die ik vorig jaar gezaaid had, kwam na de winter weer vanzelf omhoog. En omdat ik me door de rij raapstelen heen gegeten had, besloot ik deze week de jonge snijbiet-bladeren te oogsten. Dit recept kwam ik vorig jaar tegen op internet. Niet veel werk, snel klaar én lekker.

Ingrediënten:

- Volkoren pasta
- olijfolie
- 1 teentje knoflook, fijngehakt
- 1 bos snijbiet, in stukjes gesneden
- 1 of 2 eetlepels kappertjes
- zout en peper naar smaak
- 1 theelepel citroensap
- geraspte Parmezaanse kaas


Breng een pan water aan de kook met een suf zout. Voeg als het water kookt de pasta toe en kook volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Verhit ondertussen de olijfolie in een grote koekenpan of wok. Roerbak de knoflook ongeveer 1 minuut. Voeg de snijbiet toe. Roerbak tot de stengels van de snijbiet een beetje zacht zijn. Voeg een beetje kokend water van de pasta toe. Laat de snijbiet met deksel op de pan stomen.
Wanneer de pasta gaar is, deze afgieten en samen met de kappertjes toevoegen aan de snijbiet. Breng op smaak met zout, peper en citroensap. Bestrooi met Parmezaanse kaas. Smakelijk Snijbiet!"

2 opmerkingen: